ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ابلاغ طرح تفصیلی جدید به شهرداری مشهد | خداحافظی با تراکم فروشی

  • کد خبر: ۱۵۰۰۷۱
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
  • ۲
ابلاغ طرح تفصیلی جدید به شهرداری مشهد | خداحافظی با تراکم فروشی
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: سعی کردیم در طرح‌های تفصیلی جدید نیاز‌های واقعی شهروندان دیده شود، بنابراین در حوزه شهرسازی دیگر شاهد تراکم فروشی نخواهیم بود.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین عبدالله‌زاده در خصوص طرح تفصیلی مشهد، اظهار کرد: از سال ۸۳ که مطالعات طرح جامع و در سال ۸۶ که مطالعات طرح‌های تفصیلی شهر مشهد شروع شد، یک فاصله ۱۶ ساله رخ داد تا این طرح‌ها به روزرسانی شود. هر چند در مقاطع زمانی مختلف تلاش مدیران شهری بر این بوده تا این طرح‌ها زودتر به نتیجه برسد، اما به دلایل مختلف این کار رخ نداد؛ در یک سال گذشته تلاش در این زمینه در سطوح شهری، استانی و حتی ملی شدت گرفت تا بتوانیم در سریعتر زمان ممکن مباحث مربوط به طرح‌های تفصیلی را به سرانجام برسانیم.

وی افزود: خوشبختانه در این زمینه هماهنگی خوبی میان استانداری خراسان رضوی و به ویژه معاونت عمرانی استانداری، اداره کل راه وشهرسازی استان، شهرداری مشهد، مشاوران طرح‌ها و دیگر دستگاه‌های مرتبط ایجاد شد تا بتوانیم با سرعت طرح‌های تفصیلی را به سرانجام مطلوب برسانیم تا نیاز‌های به حق شهروندان در این رابطه تامین شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد بیان کرد: البته سرعت در تصویب و ابلاغ طرح‌ها همراه با کیفیت در تهیه و تدوین آن ملاک عمل همه نهاد‌ها دخیل در این موضوع بوده و در آبان ماه امسال تمام طرح‌های تفصیلی شهر به تصویب کمیسیون ماده پنج شورای عالی شهر سازی و معماری رسید و خوشبختانه این طرح‌ها به استثناء طرح تفصیلی میانه غربی در ۱۹ بهمن ماه امسال برای اجرا به شهرداری مشهد ابلاغ شده است.

عبدالله زاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در راستای سرعت بخشی به کار‌ها فرآیند ابلاغ طرح‌های تفصیلی و بارگذاری نقشه‌ها و ضوابط آن در سیستم‌های شهرداری به صورت هم زمان پیش رفته، پس از ابلاغ این طرح در روز ۱۹ بهمن ماه از دیروز ۲۳ بهمن ماه پاسخگویی در تمام پهنه‌های شهر مشهد به جز پهنه میانه غربی براساس طرح‌های تفصیلی جدید صورت می‌گیرد و امیدواریم طرح تفصیلی حوزه میانه غربی نیز هر چه زودتر برای اجرای در شهر به شهرداری ابلاغ شود.

وی اضافه کرد: در سال ۹۹ طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب مشهد ابلاغ شده بود و در همان زمان با بارگذاری نقشه و ضوابط در سیستم‌های شهرداری، پاسخگویی در پهنه جنوب غربی شهر براساس طرح تفصیلی جدید صورت می‌گیرد و پس از آن در سال ۱۴۰۰ طرح تفصیلی حوزه جنوب شرق ابلاغ شد، اما اجرایی شدن طرح در این پهنه شهری در سال ۱۴۰۱ رقم خورد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد تصریح کرد: اکنون با اجرایی شدن طرح‌های تفصیلی دیگر، پهنه‌های شمال غرب، شمال شرق، مرکزو میانه شرقی براساس طرح‌های جدید تفصیلی اداره خواهد شد.

عبدالله‌زاده ضمن تشکر از تمام افرادی که به صورت شبانه روزی برای بارگذاری این طرح‌ها تلاش کردند، گفت: سیاست‌های مدیریت شهری در دوره ششم، مبنی بر پاسخگویی بر اساس شفافیت و ضوابط طرح‌های تفصیلی قرار گرفته است تا در این راستا بتوانیم رضایت مندی شهروندان را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: با اجرایی شدن این طرح ها، سرعت پاسخگویی به شهروندان به مراتب افزایش خواهد یافت و در عین حال با شفاف سازی رخ داده در جریان پاسخگویی این طرح‌ها دیگر شاهد تشکیل بسیاری از کارگروه‌های تصمیم گیر نخواهیم بود که نتیجه این اقدام حذف امضاء‌های طلایی و مناسب سازی شدن بسیاری از ضابطه‌ها خواهد شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه در طرح‌های تفصیلی جدید ارتقا سرانه‌های خدماتی به صورت واقعی دیده شده است، اظهار کرد: همچنین موضوع فراهم آوردن توسعه شهری با توجه به نیاز‌های موجود یکی از مباحثی است که در این طرح‌ها به آن توجه شده است و در این راستا یکی از فرآیند‌های تدوین سیاست‌های تراکمی با مشارکت شهرداری‌های مناطق انجام شد و ۱۳۰ نفر از همکاران حوزه‌های شهرسازی مناطق پای کار آمدند و پنج لایه نقشه شهری به روزرسانی و در اختیار مشاوران طرح‌ها قرار گرفت تا بتوان در طرح‌های جدید تراکم‌ها واقعی داشته باشیم.

عبدالله زاده بیان کرد: با این اتفاق سعی شده، نارضایتی مردمی به حد اقل برسد و در موضوع واقعی کردن تراکم‌ها شاخص‌های انتظار نوسازی و گرایشات مردمی و ضوابط پاسخگویی‌های قبلی نیز در نظر گرفته شد.

وی افزود: براساس طرح‌های تفصیلی جدید، در کلیه پلاک‌ها ضوابط و تراکم درج شده ملاک عمل است مگر اینکه در مواردی که نیاز به طرح و تصویب آن‌ها در کمیسیون ماده پنج باشد کمااینکه براساس قانون درآمد‌های پایدار، هر گونه اقدام خلاف طرح‌های تفصیلی ممنوع شده و در همین راستا سعی کردیم در طرح‌های تفصیلی جدید نیاز‌های واقعی شهروندان دیده شود، بنابراین در حوزه شهرسازی دیگر شاهد تراکم فروشی نخواهیم بود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه در بخش توسعه شهری، سعی شده تا توسعه عمومی و افقی شهر به صورت هم زمان دیده شود، تصریح کرد: در این طرح بر روی اقتصاد زمین و بلندمرتبه سازی مطالعات انجام شده است. در همین راستا موضوع بلندمرتبه سازی در حوزه جنوب غربی شهر مصوب و ابلاغ شده و در ادامه کار اولین طرح مطالعات بلندمرتبه سازی شهر مشهد در حال انجام است که امیدواریم این موضوع تا خرداد سال آینده نهایی شده و به تصویب کمیسیون ماده پنج برسد.

عبدالله زاده درخصوص افق طرح تفصیلی عنوان کرد: در طرح جامع افق زمانی طرح ۱۴۰۴ و جمعیت پیش بینی شده آن سه میلیون و ۸۵۰ هزار نفر برای شهر مشهد تعیین شده بود که این موضوع مورد تایید شهرداری نبود در همین راستا قرار شد در جریان تدوین طرح‌های تفصیلی ایرادات طرح جامع برطرف شود از همین رو براساس طرح‌های تفصیلی افق طرح تا سال ۱۴۱۲ و با پیش بینی ظرفیت پنج میلیون نفر جمعیت برای شهر مشهد تدوین شده است. بدین ترتیب طرح‌های تفصیلی شهر مشهد می‌تواند افق جمعیتی پنج میلیون نفری برای شهر مشهد را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه انجام این تغییرات و گرفتن مصوبات آن یک فرآیند کاری ۶ ماه تا یک ساله بود، اما با همراهی همه دستگاه‌ها و تلاش شبانه روزی در مدت سه هفته این اقدامات انجام شد، تصریح کرد: در طرح‌های تفصیلی جدید به کمبود سرانه‌ها در پهنه‌های مختلف شهر نیز توجه شده است. در ابتدای تهیه این طرح‌ها مشکلات و مسائل اساسی هر منطقه احصا شد و با توجه به اینکه در پهنه‌های حاشیه شهر زمین‌های بزرگ مقیاس وجود دارد، مصوبه‌ای گرفتیم تا زمین‌های بزرگ مقیاس در طرح‌های تفصیلی ستاره دار شود تا پس از توافق با مالکان، از زمین‌هایی که در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد به پوشش دهی کمبود سرانه‌های خدماتی کمک می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین مظلوم
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
0
0
خدا حفظ کنه ارجایی شهردار رو که طرح تفصیلی رو نوشت و به خاطر همین طرح تفصیلی و کارهای مفید دیگری مثل این که کرد، زدنش.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
0
0
سلام، به خاطر همین طرح تفضیلی خیابان محبی ۱۰ متر عقب رفت و زمین ملکی ما و همسایگان که ۲۰ سال پیش خریدیم داخل خیابان افتاد و کل زمین ما صفر شد ،شهرداری هم گفته هیچ مبلغی پرداخت نمیکند ،لطفا پیگیری کنید ،*این طرح به ضرر ماست
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->